Honest Review: Telekung Siti Khadijah (SK) Go Shop

Assalamualaikum. Its been a long time since my last entry. Because this new semester tersangat lah busy sampai I don't have ample time to update my blog. Padahal baru 2 subjek tapi busy dia macam apa. Later on my next next entry I will update about these two subjects yang I dah ambik for the second semester which is Quantitative Managerial Analysis and Managerial Finance. But as for now I wanted to share my honest review about telekung Siti Khadijah (SK). 

Alhamdulillah I bought this telekung thru Go Shop website. The delivery was quite fast ok. Like today i made the payment, then esok orang Gdex sampai. Yes they used gdex as the courrier. 

This one that I bought is set Klasik SK. Its RM139 if you guys look at their website (Go Shop website). But if you buy during the waktu siaran, doesn't matter by calling the operator or online thru website, you will get RM10 off which means it becomes RM129 only.  I already went to the boutique to compare the prices. I tell you what, you will never get the price as low as RM139 if you purchase directly from their boutique. Tak dapat uollss harga ni. RM129 is veryyyy cheap and affordable for this kind of brand. 

Masa I beli ni siap dapat freegift pouch bag and mini sejadah lagi taw. Actually I beli ni dah lama. 4 months back if Im not mistaken. And recently I ada tengok Go Shop kebetulan tengah tayang pasal telekung SK klasik juga. But this time around freegift dia pouch beg dengan face towel SK. Memang setiap pembelian dia dapat freegift. Very worth the money.


And for your information you are not going to get freegift if you purchase at their boutique. They sell socks, pouch bag, mini sejadah and all as loose items taw. If Im not mistaken, the price is about RM15.90 or maybe RM14.90. Sebab I ada pergi butik untuk grab 1 telekung for my Opah. Then when I want to buy for myself I fikir takpelah nak tengok dulu kat Go Shop harga dia macam mana. Turned out memang murah! Telekung SK kat Go Shop ni memang khas untuk Go Shop. But the material is all the same dengan telekung yang dijual dekat butik SK. 

For your information, dekat Go Shop ada beberapa jenis telekung SK. Besides set klasik, they have also set maryam, premium and Naura. Ni je yang I ingat maybe ada lagi. Naura tu pun best taw. Naura set include 2 telekung with no kain (Biru and Hitam) so it is so suitable for those who wants to  bring telekung in the car, in your bag so that easier for you to stop and solat. Or those who wants to travel and seseuai juga to anyone yang nak buat umrah. Since there is no kain inclded, so they give you thick socks as the freegift and pouch bag as well. I think Im gonna get one for my mum as she will going to perform an Umrah soon inshaAllah. 

Ok lets start the review for this telekung. First of all the material. The material is spun polyester. When they said spun polyester, honestly I don't really know about this material . But when I went to their boutique, I rasa material dia ya Allah best gila. And since telekung SK kat Go Shop pun guna material tu so I berani nak beli. Memang best gila material dia. Super duper comfortable. Love love love! Tak panas, kalau kita buat lasak pun dia tak nampak kedut sangat. Tak macam usual cotton telekung. Btw nama dia spun polyester tapi I rasa macam ala ala cotton sejuk. Selesa sangat ya Allah taktahu nak cakap macam mana. Korang kena try. Try lah tengok website Go Shop. Search je Telekung Siti Khadijah Klasik. 

Klasik set ni comes with Telekung and Kain taw. Kain dia getah. And kain dia bukan typical kain telekung tu. Kain dia memang panjang and cukup labuh untuk orang tinggi 170cm pun. And telekung dia dari bahagian kepala ke dada, ada lagi satu lapis. Means ada dua lapis untuk tutup bahagian dada. So tak jarang lah kat situ. 


Size telekung untuk set klasik ni ialah FREE SIZE. Size tu means size kat bahagian muka. Jangan risau if free size memang muat for most of us regardless of what size you are. If you takut takut nak try free size, takut tak muat ke terlonggar sangat ke, you can always purchase another set of telekung from SK. Sebab telekung SK ni ada yang free size and ada yang ada size. Ada size S, M and L. Tapi yang ada size ni usually a lil bit expensive. And ada je set telekung SK jual kat Go Shop yang ada size. I cannot remember what set is that, tak silap I set Maryam. But nevermind, you can check on their description. Kat situ ada details. 


Lagi satu dekat bahagian dagu dia ada lycra yang stretchable. So you don't need a pin to secure if longgar ke apa. Never. No pin/brooch needed. Sebab lycra kat dagu tu dia akan adjust sendiri accordingly to our face size. Tak perlu dah nak pin pin ni. Buat sakit dagu je kalau tercucuk. Sorry I didn't include picture sebab lupa nak snap untuk tunjuk bahagian dagu. But I will attach the google image. 



As you can see, the detailing is simple but nice. The lace is quite lebar means takde la kecik je macam certain telekung. Even simple macam ni but for me dah sangat cantik. Minimalis gitu.

Nampak tak jahitan dia kemas sangat. Even jahitan bahagian dalam pun kemas. Tak nampak macam bahagian dalam sangat pun kan. I fall in love rasa macam nak beli lagi telekung SK. Nak ada semua collection dia. 

Setiap telekung yang you beli dekat Go Shop memang ada tag Siti Khadijah. Sama tag macam you beli dekat butik. Meaning that this is original telekung from Siti Khadijah ya.


This is the best part yang I wanna share with you guys. The face part. Muka telekung is so comfortable. And dia ada lace yang quite lebar. Bak kata orang lace dia mewah. Tak kedekut nak bagi lace tu.

Selalunya kalau telekung biasa kita pakai, bila sujud lama mesti sakit kan. And mesti ada yang tinggakan kesan kat dahi tu. Tapi untuk telekung SK ni, I nak tunjuk yang even you pakai telekung ni dalam masa yang lama (contoh solat terawih, solat hajat, solat taubat etc etc) and sujud, you takkan rasa sakit kat dahi and takkan ada bekas or kesan. Sebab apa? Sebab dekat lapisan dalam (macam yang I tunjuk dalam gambar), dia ada layer satu lagi yang guna material lycra. So bila dia guna material lycra kat dalam tu, dia jadi tebal and lembut. So bila sujud tu memang tak sakit langsung. Langsung tak. Memang best telekung SK ni taw. All the time you akan rasa selesa. 

Kenapa I cakap telekung SK ni best? Sebab as you can see, tali dia tu ke belakang sikit. Dalam gambar ni I tunjuk yang arrow merah tu. Tali dia dekat hujung lace. Selalunya if you perasan telekung punya tali tu betul betul dekat tepi muka kan? So what happen bila you tarik tali ke belakang untuk ikat? Of course la nampak rambut. Untuk orang yang banyak rambut halus memang akan jadi masalah. Even dah pakai anak tudung pun still rambut halus tepi tepi tu boleh nampak. Tapi telekung SK ni yang uniknya sebab tali dia tu kat belakang. So bila you ikat, inshaAllah dah takkan nampak rambut halus tu. Bagus kan macam mana details dia boleh jaga aurat kita time solat. I pun ada rambut halus so bila telekung SK perincian dia macam ni, memang settlekan masalah I. Alhamdulillah!

This one you will find it at the end of tali telekung. Simple yet so helpful especially when you're in a rush to ikat tali telekung tu. Most of the telekung they dont have hujung tali macam ni kan, so when we tie it off mesti akan tersimpul and then lost. Tah mana mana tah hujung tali tu. Lol. It takes time to make it. Yeah I know right. But since telekung SK ni macam ni, you should have no problem then. Yes it does looks unnecessary but this small small things ni la yang kadang kadang boleh lambatkan atau cepatkan kita. Small small things macam ni kadang tu boleh bagi effect mood kita taw. 


Specifications
Material: Spun Polyester + Knit Spandex 
Width: 79cm / 31"
Length (from head to knee): 124.5cm / 49"
**Avoid use machine when you wash
**Wash with same colour clothing 

CONVERSATION

3 comments:

  1. memang best telekung ni... I pun ada tapi warna biru ngan coklat

    ReplyDelete
  2. i agreed. i bought one. sayang gile nak pakai hahahha

    ReplyDelete
  3. Spun polyester mmg lembut.. pernah jugak masuk butik SK.. omg harga dia... Tp brg mmg berkualiti

    ReplyDelete

Back
to top