2k17!! (2017)

Happy New Year, Happy 2017!!!

Assalamualaikum, hye! :) Alhamdulillah hari ni, sekarang dah 1 Jan 2017!  Wow a new year, but still and old me (only me knows what I meant lol)

Selamat Tahun Baru koranggggg! Tahun ni masuk tahun ke 3 tak keluar rumah (padang shah alam/dataran kemerdekaan shah alam) untuk celebrate new year. Guess i am getting old haha.
Oh kalau ikut tahun, i am 23rd years old this year! #feeling23 . ya Allah dah 23 tahun dah. Astaghfirullah. Semoga makin matang, semoga menjadi seorang yang sabar. Aminnn. 

Tadi pergi kursus haji dekat masjid area rumah. Pergi je kursus dulu, nanti ada rezeki bila Allah dah tahu kita dah bersedia, Allah jemput lah jadi tetamu dia, ye dak :)

Kursus haji bersiri tu setiap hari sabtu. Dua jam je. Dekat kursus tu, ustaz yang bagi taklimat tu ada pesan, kalau kita nak jadi tetamu Allah, kita kena bersedia. Bukan bersedia dari segi duit, fizikal tu je. Tapi rohani pun kena be prepared jugak. Ustaz cakap kita kena lah:

1. jaga solat 5 waktu kita
2. kena taubat yang taubat nasuha, Kena insaf
3. Ikhlaskan hati. Niat kita tu penting. Setiap apa yang kita buat kena ikhlas
4. Kena sentiasa bersyukur dengan semua nikmat yang Allah bagi
5. Memohon dan memberi kemaafan
6. Kena sentiasa berlapang dada
7. Kawal marah. Praktis diri jadi sabar
8. Sucikan hati dengan sifat sifat yang baik (mahmudah)

Tu antaranya, Tapi main point kat sini, kita kena sentiasa buat kebaikan. Kebaikan tu tak semestinya kebaikan yang besar. Kebaikan yang kecil je pun dah cukup. Cukup lah untuk tak buat jahat. Yang paling sentap tadi bila ustaz cakap, Allah tak ambil kita jadi tetamu Dia sebab dia tahu kita belum betul betul ready. Sentap sebab kita ni bukan lah baik mana. Cepat nak marah, berdendam tu kadang kadang ada, banyak lagi lah. Rasa macam sentap sangat bila ustaz cakap macam tu. Rasa sedih pun ada.

Ustaz kata kita kena selalu positive. Even benda yang jadi kat kita tu kita nampak macam menyusahkan atau beban, tapi kita kena selalu fikir semua ni ada hikmah dia. Kita je yang tak nampak. Kalau kita nampak semua hikmah tu, mesti kita tak kisah pun dapat masalah masalah tu. Mungkin tu cara Allah nak sucikan kita. Lagi satu paling terkesan kat hati ni bila ustaz cakap kena selalu berlapang dada. Kena sentiasa husnuzzon. Ustaz, saya cuba ustaz. Sebab saya pun nak jadi tetamu Allah.

So related dengan new year ni, azam I untuk tahun ni adalah untuk buat baik dan cuba kurangkan benda benda yang tak patut I buat. Contohnya I try untuk jadi lebih penyabar dan lain lain.

Tapi my ultimate goals atau azam tu hanya Allah je yang tahu :)

Ya Allah, ampunilah dosaku dan dosa ummi dan ayahku, peliharalah mereka sebagai mana mereka peliharaku sejak aku kecil. Ya Allah, kau permudahkan lah segala urusan ku, urusan ummi dan ayahku, urusan adik adik ku, fadhil dan fikri. Kau panjangkan lah umur kami, berilah kami segeluarga kesihatan yang baik & jauhkan lah kami dari penyakit penyakit yang memudaratkan. Ya Allah, kau murahkanlah dan limpahkan lah rezeki untuk kami & jauhkanlah kami dari rasa susah dan kesempitan hidup. Jauhkanlah kami dari menyusahkan orang dan senangkan lah kami sekeluarga supaya kami dapat sentiasa membantu orang lain. Ya Allah, jauhkan lah aku dan keluargaku dari hutang dan kejahatan manusia. Jauhkanlah kami dari bahaya dan kecelekaan. Peliharalah kami sentiasa. Ya Allah, kau berikanlah kejayaan kepadaku dan adik adikku di dunia dan di akhirat, berjayakan lah kami dalam segala bidang yang kami ceburi. Ya Allah, kau jauhkan lah kami dari seksa kubur dan api neraka. Masukkan lah kami ke dalam syurga Mu ya Allah. Amin ya rabbal alamin. 

Thats all for this time, till next entry!

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Back
to top